Vad innebär ett TA-system?
För att få möjlighet att hantera sändningar samt transportörer från ett och samma ställe så krävs ett TA-system. En av de absolut främsta fördelarna med ett TA-system är att administratörer med enkelhet kan följa upp transporter och hantera kundnummer, adresser med mera. Det är med andra ord ett komplett system som underlättar arbete på många olika områden. Ett TA-system är för den skull ett mer avancerat instrument än till exempel en vanlig bokningsportal. Hela arbetssättet kring ditt företags transporter blir förbättrat.
Beroende på ditt företags nisch eller verksamhetens rutiner så finns alltid möjligheten att få ett skräddarsytt TA-system. Olika företags behov varierar och det är viktigt att varje system uppfyller dessa samt förenklar företagets dagliga rutiner. Det finns mängder av annorlunda tänkbara verksamheter som kan vara i behov av ett TA-system. Allt från småföretagare som driver e-handel till stora väletablerade industrier.
Självfallet kan man tänka sig att de större industrierna kräver mer utförliga system. Det finns även standardiserade TA-system som inte är lika kostsamma, och kanske är tillräckliga åt den mindre verksamheten. Att verksamheten är liten är emellertid ingen garanti för att ett skräddarsytt system mycket väl kan krävas.
Det finns 2 olika förutsättningar för att klara av att hantera ett TA-system. Antingen loggar du in i systemet direkt via webben, eller så installerar du ditt TA-system direkt på datorn. Det sistnämnda alternativet innebär naturligtvis också anslutning mot webben. Fördelen med att logga in omedelbart i systemet är att det kan nås från vilken dator som helst. Därtill får du automatiskt access till den senaste uppdaterade versionen. Om systemet istället är installerat lokalt på datorn tvingas man i de flesta fallen personligen hålla reda på uppdateringarna.
Problemet för flertal verksamheter är att onödig tid ödslas åt extra göromål. För att optimera en verksamhets åtaganden behövs en del praktiska åtgärder. Det handlar om att förstå att tid är pengar, och ökade intäkter är givetvis ett mål som samtliga företag bör sträva efter. Att verksamheten ska vara vinstdrivande är ju själva grundtanken.
Det är många som inte ordentligt har koll på hur mycket tid som verkligen går åt till att skicka mail, ringa transportörer eller på något annat sätt kontakta transportören. Sedan är det inte bara själva upprätthållandet av kontakten som kräver tid. Det är också angeläget att kontrollera så hela transporten blir rätt. Exempelvis kan det handla om att hålla koll på papper och skriva ut fraktetiketter.
Felsökning är likaså något som man måste kalkyrera med som tidsödande. En eventuell felsökning underlättas därutöver inte i avsaknad av ett TA-system med tanke på att det blir svårare att känna till om vad som händer med din sändning från tillfället då din transportör hämtar paketet. Här finns mer info: https://fraktauktioner.se
När insikten väl slår till om hur tiden rinner bort kan det vara läge med ett TA-system. De nämnda detaljerna är bara ett fåtal om förfaringssättet och de tänkbara hinder som kan uppstå runt en transport. För den som verkligen vill effektivisera sin rörelse är ett TA-system ett måste. Ett första kliv är att göra en behovsanalys och bringa tydlighet i vilka delar av verksamheten som bör effektiviseras.
